zondag 17 april 2016

Reflectie op het LA4


In vind het thema "het onderwijs van de toekomst" interessant en inspirerend. Innovatie en ontwikkeling hebben altijd mijn belangstelling, een dynamiek die mij past. De LA's 2, 3 en 4 sluiten mooi op elkaar aan. In LA2 de analyse van het curriculum en het initiƫren van een innovatie. In LA3 een innovatie analyseren op basis van vier invalshoeken: Innovatie, cultuur, structuur en leiderschap. In LA2 en LA3 lag de focus op innovatie op meso-niveau en met LA4 betreft het innovatie op macro-niveau en deze ontwikkelingen vertalen naar meso. Ik heb het ervaren als een mooie opbouw.


Deductie is voor mij het kernwoord voor LA4, van maatschappelijke trends naar scenario-planning om vervolgens een scenario uit te werken en vertalen naar je eigen instituut.
Al eerder besefte ik dat binnen het instituut waarin ik werkzaam ben (Fontys HRM) er een actuele toekomstvisie is vastgelegd die onvoldoende wordt uitgedragen door docenten, ook is de visie niet vertaald naar het nieuw ontwikkelde curriculum. Met de methodiek scenarioplanning heb ik de ambitie om samen met collega's en management een plan te ontwikkelen waarin vanuit een toekomstscenario (voortbordurend op de gedefinieerde visie) een plan wordt ontwikkeld voor nieuw en hedendaags onderwijs dat wordt gedragen door het team van Fontys HRM. De eerste afspraak met mijn onderwijsmanager en enkele collega's is gemaakt.


De wijze waarop LA4 was georganiseerd vond ik matig overzichtelijk. Op verschillende plaatsen kon ik informatie vinden en soms werd de informatie daardoor minder zichtbaar.
De Quests heb ik ervaren als extra studiedruk omdat er tijdens het LA verschillende deadlines waren, die soms moeilijk te combineren waren met mijn werk als docent. Het voordeel is dat met regelmaat wordt gemonitord of er aan de norm wordt voldaan.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten