Als student
van MLI Eindhoven (Master Leren en Innoveren) ben ik vanaf 4 januari gestart
met een nieuw leerarrangement (LA). Het vierde LA van in totaal vijf LA's.
De inhoud van LA4 betreft de maatschappelijke trends en wat dit betekent
voor het onderwijs van de toekomst.
In leerteams gaan wij als studenten met elkaar de strijd aan. De opdracht is om met je team de meest kansrijke en prikkelende innovatie te bedenken voor het onderwijs van 2030. Op "the challenge day" wordt de winnaar bekend gemaakt. We hebben ongeveer 3 maanden de tijd om vanuit creativiteit enkele reële scenario's te ontwikkelen om uiteindelijk op "the challenge day" een scenario te presenteren. Op "the challenge day" wordt het beste scenario gekozen.
In leerteams gaan wij als studenten met elkaar de strijd aan. De opdracht is om met je team de meest kansrijke en prikkelende innovatie te bedenken voor het onderwijs van 2030. Op "the challenge day" wordt de winnaar bekend gemaakt. We hebben ongeveer 3 maanden de tijd om vanuit creativiteit enkele reële scenario's te ontwikkelen om uiteindelijk op "the challenge day" een scenario te presenteren. Op "the challenge day" wordt het beste scenario gekozen.
Ik mag een
team vormen met 3 dames die creativiteit en innovatie ademen en in de MLI
hebben laten zien een visie te hebben over het onderwijs van de toekomst. Dus
ik reken ons team "Respice in futuro" (dat betekent in de
toekomst kijken) tot de absolute kanshebbers. Ik zal mijn teamleden voorstellen
op basis van hun avatars:
Brigit 1970
Gitty
Mascha
Wat voeg ik toe aan dit fantastische trio? In de
eerste plaats en dat is eenvoudig...MANNELIJKHEID! Persoonlijke
kwaliteiten die van toegevoegde waarden kunnen zijn:
- Energiek
- Oog voor ontwikkeling en innovatie
- Ideeën generator
- Bruggenbouwer
- Teamplayer
- Empathisch vermogen
- Positief ingesteld
- Doorzettingsvermogen
- Kritisch
- Probleemoplossend vermogen
- NetwerkerAls avatar presenteer ik me als: Indiana FrankIndiana Frank is een broer van de beroemde Indiana Jones. In de genen van de familie zit een avontuurlijke geest en net als zijn broer Jones is Frank in staat creatieve oplossingen te bedenken voor problemen en zich te redden uit benarde situaties.In dit LA hoopt Indiana Frank zijn ICT-geletterdheid te ontwikkelen.
Stand
van zaken met betrekking tot prestatie-indicatoren LA4
Binnen het instituut Fontys HRM
maak ik onderdeel uit van de “curriculum commissie”, deze commissie is
verantwoordelijk voor de inhoud van het onderwijs. De laatste twee studiejaren
is een deel van het curriculum herontwikkeld en het laatste deel van het
curriculum wordt ontwikkeld. Vanuit deze rol heb ik binnen het instituut
contact met collega’s en het MT.
Ik ben verantwoordelijk (vak eigenaar)
voor het vak “activering en participatie” vanuit deze rol heb ik het vak met
collega’s ontwikkeld; literatuur bepaald, leerdoelen en toetsmatrijs opgesteld,
hoor- en werkcolleges gemaakt. Bij de inhoud van de colleges is het werkveld
nauw betrokken. De helft van de colleges hebben met het werkveld inhoud gekregen.
De helft van de hoorcolleges zijn gevolgd door enkele medewerkers van de
gemeente Tilburg van de afdeling werkgeversdienstverlening.
Ook ben ik verantwoordelijk voor
het initiëren en implementeren van een onderwijsinnovatie. De onderwijsinnovatie
betreft een onderdeel van de integrale leerlijn. Eén van de vier leerlijnen waaruit
het curriculum is opgebouwd (conceptuele-, vaardigheids-, integrale-,
reflectieve leerlijn). De integrale opdracht wordt uitgevoerd in het eerste- en
tweede leerjaar. In het eerste leerjaar zijn het opdrachten uit de praktijk, in
het tweede leerjaar wordt samengewerkt met de praktijk. In groepen van 5
studenten wordt de opdracht uitgevoerd. Van de opdracht wordt het product en
het proces beoordeeld. Het proces werd beoordeeld met een eindverslag (on-action)
waarin werd gereflecteerd op de samenwerking, de rol en de taken die een
individu op zich had genomen en de persoonlijke ontwikkeling in de opdracht. De
innovatie betreft een beoordeling (en interventies) van “on-action” naar “in-action”,
dus in plaats van een eindverslag wordt een continu proces beoordeeld dat wordt
ondersteund door een digitaal instrument en periodiek groepsgesprekken. De digitale
ondersteuning is ontworpen door een externe partij. Ik ben de contactpersoon
voor de externe partij.
Vorig jaar heb ik buiten het
curriculum samen met een collega een activiteit georganiseerd met het werkveld.
In samenwerking is er gezocht
met de Gemeente Tilburg, Sagenn en
verschillende werkgevers om studenten
van de opleiding HRM mee te laten denken over de bestrijding van de jeugdwerkeloosheid
in Tilburg (zie bijlage: 1). Op basis van het initiatief van vorig jaar maand
is er vorige maand een budget gegeneerd voor een project genaamd “jongerenloket”
waarin werklozen jongeren worden geholpen door jongeren (studenten van Fontys).
Als initiatiefnemer van de dag blijf ik betrokken bij de verdere ontwikkeling van
dit initiatief en is er regelmatig contact met het werkveld. In het bijzonder
de gemeente en Sagenn (reïntegratiebedrijf).
Nieuwsbrief/Portal
Studenten Fontys HRM adviseren over bestrijding jeugdwerkeloosheid
De jeugdwerkeloosheid is in de afgelopen jaren toegenomen. In november 2014 waren er 2.445 jongeren werkeloos in Midden-Brabant en op zoek naar een baan. In de regio Midden-Brabant is er een scala aan initiatieven gericht op de bestrijding van jeugdwerkloosheid, die nu 9,3 % bedraagt. Het werkveld wil graag in contact komen met leeftijdsgenoten van de jeugdig werkelozen (studenten) en met hun zoeken naar creatieve en verfrissende ideeën . Op initiatief van Fontys HRM is er samenwerking gezocht met de Gemeente Tilburg, Sagenn en verschillende werkgevers om studenten van deze opleiding mee te laten denken over jeugdwerkeloosheid.
De jeugdwerkeloosheid is in de afgelopen jaren toegenomen. In november 2014 waren er 2.445 jongeren werkeloos in Midden-Brabant en op zoek naar een baan. In de regio Midden-Brabant is er een scala aan initiatieven gericht op de bestrijding van jeugdwerkloosheid, die nu 9,3 % bedraagt. Het werkveld wil graag in contact komen met leeftijdsgenoten van de jeugdig werkelozen (studenten) en met hun zoeken naar creatieve en verfrissende ideeën . Op initiatief van Fontys HRM is er samenwerking gezocht met de Gemeente Tilburg, Sagenn en verschillende werkgevers om studenten van deze opleiding mee te laten denken over jeugdwerkeloosheid.
Uiteindelijk heeft dit idee een concrete invulling gekregen
op 6 februari jl. Op deze dag werden drie groepen met studenten
aan het werk gezet met ieder een eigen case onder begeleiding van de
verschillende partijen. De groepen bestonden uit een mix van eerste tot en met vierdejaars studenten.
Na het bedenken van een passende oplossing volgde een gezamenlijke
lunch, waarbij de verschillende partijen met elkaar van gedachten konden
wisselen. Later op de middag vonden de presentaties plaats voor een panel dat
bestond uit: Erik de Ridder (wethouder
van Tilburg), Nus Waleson (directeur van Fontys HRM/TP), Edwin Levels (Sagenn),
Kees van Kempen (gemeente Tilburg), Peggy Bressers (B-Talented) en Nelleke de Geus (Mercure Hotel Tilburg). Het was niet
alleen de eer waarvoor werd gestreden, maar de winnende groep, mocht ook een
heuse prijs in ontvangst nemen.
Met veel passie en ambitie werd er geknokt door de drie
groepen om concrete oplossingen te verkopen aan het panel en de zaal. Voordat
de winnaar bekend werd gemaakt vertelde Nus Waleson over de economie van het
geluk. Uiteindelijk werd de groep met het idee:
‘Van Bank naar leerbank’ tot winnaar uitgeroepen. De bijzondere prijs die
letterlijk bestond uit een prijsbeker op een fornuisje belichaamde de ‘Kijk in
de keuken’ die Hotel Mercure de prijswinnaars aanbood.
Studente Elle van den Boogaard (derdejaars), die tot het
winnende groepje hoorde, vond dat ze
veel geleerd had van de externe begeleiders.
Daarbij vond ze het bijzonder dat de groepen een mix waren van verschillende
studiejaren. “De eerstejaars waren niet gehinderd door voorkennis en de
studenten die al verder waren in de opleiding brachten passende kennis en
ervaring in”. Elle zou de adviezen ook zeker in de praktijk willen uitvoeren. Wethouder Erik de Ridder onderstreepte , dat
de meerwaarde van de dag vooral ligt in het meedenken van jongeren (studenten).
“Zij zijn immers de doelgroep”. De regio Hart van Brabant wil in samenwerking
met jongeren zelf, sociale partners,
onderwijsinstellingen en werkgevers tot
een regionale sluitende aanpak van de jeugdwerkloosheid komen, die leidt tot
kwalitatieve en structurele verbetering van de positie van jongeren (red.). Deze
dag sluit daar naadloos bij aan. Erik de Ridder nodigde alle betrokken studenten
uit bij de Gemeente Tilburg een kijkje
in de keuken te komen nemen.
Ties Sweijen (Fontys HRM), een van de initiatiefnemers van deze
dag, vond het “een mooie kruisbestuiving
van verschillende partijen”. “Daarnaast
konden de studenten uit eigen perspectief concrete oplossingen vinden”. Dit is niet alleen een
meerwaarde voor de studie maar ook een meerwaarde voor de samenleving”. Dit vraagt zeker om een
vervolg…….
Wethouder Erik de Ridder met winnende groep
Tijdens werken aan casussen
Lunchmoment
Lunchmoment
Aan de slag met een casus
Geen opmerkingen:
Een reactie posten