zondag 10 januari 2016


Als student van MLI Eindhoven (Master Leren en Innoveren) ben ik vanaf 4 januari gestart met een nieuw leerarrangement (LA). Het vierde LA van in totaal vijf LA's. De inhoud van LA4 betreft de maatschappelijke trends en wat dit betekent voor het onderwijs van de toekomst.
In leerteams gaan wij als studenten met elkaar de strijd aan. De opdracht is om met je team de meest kansrijke en prikkelende innovatie te bedenken voor het onderwijs van 2030. Op "the challenge day" wordt de winnaar bekend gemaakt. We hebben ongeveer 3 maanden de tijd om vanuit creativiteit enkele reële scenario's te ontwikkelen om uiteindelijk op "the challenge day" een scenario te presenteren. Op "the challenge day" wordt het beste scenario gekozen.


Ik mag een team vormen met 3 dames die creativiteit en innovatie ademen en in de MLI hebben laten zien een visie te hebben over het onderwijs van de toekomst. Dus ik reken ons team "Respice in futuro" (dat betekent in de toekomst kijken) tot de absolute kanshebbers. Ik zal mijn teamleden voorstellen op basis van hun  avatars:


 


Brigit 1970


 


[weemee+%281%29.jpg]


 


Gitty


 


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhoXN4Y5rEWmX5ejXZaEpzkImhab_yHDg8zZg0hNHiP_y_wCT7_EM8Y1yW0rcXkXNKfJ2Oe2TyB2-QtxMpJFr1Qm_wE8ZwMvMJP2zvo-1cgI_YDn4TcC8Wgn1_G7VeVAFuxt74JKYOBZU8/s200/Schermafbeelding+2016-01-04+om+16.29.58.png



Mascha



https://u.ph.edim.co/891b/93350923_3_140.png


 


Wat voeg ik toe aan dit fantastische trio? In de eerste plaats en dat is eenvoudig...MANNELIJKHEID! Persoonlijke kwaliteiten die van toegevoegde waarden kunnen zijn:


  • Energiek
  • Oog voor ontwikkeling en innovatie
  • Ideeën generator
  • Bruggenbouwer
  • Teamplayer
  • Empathisch vermogen
  • Positief ingesteld
  • Doorzettingsvermogen
  • Kritisch
  • Probleemoplossend vermogen
  • Netwerker
    Als avatar presenteer ik me als: Indiana Frank
     
     
    Indiana Frank is een broer van de beroemde Indiana Jones. In de genen van de familie zit een avontuurlijke geest en net als zijn broer Jones is Frank in staat creatieve oplossingen te bedenken voor problemen en zich te redden uit benarde situaties.
     
    In dit LA hoopt Indiana Frank zijn ICT-geletterdheid te ontwikkelen.


Stand van zaken met betrekking tot prestatie-indicatoren LA4
Binnen het instituut Fontys HRM maak ik onderdeel uit van de “curriculum commissie”, deze commissie is verantwoordelijk voor de inhoud van het onderwijs. De laatste twee studiejaren is een deel van het curriculum herontwikkeld en het laatste deel van het curriculum wordt ontwikkeld. Vanuit deze rol heb ik binnen het instituut contact met collega’s en het MT.


Ik ben verantwoordelijk (vak eigenaar) voor het vak “activering en participatie” vanuit deze rol heb ik het vak met collega’s ontwikkeld; literatuur bepaald, leerdoelen en toetsmatrijs opgesteld, hoor- en werkcolleges gemaakt. Bij de inhoud van de colleges is het werkveld nauw betrokken. De helft van de colleges hebben met het werkveld inhoud gekregen. De helft van de hoorcolleges zijn gevolgd door enkele medewerkers van de gemeente Tilburg van de afdeling werkgeversdienstverlening.
Ook ben ik verantwoordelijk voor het initiëren en implementeren van een onderwijsinnovatie. De onderwijsinnovatie betreft een onderdeel van de integrale leerlijn. Eén van de vier leerlijnen waaruit het curriculum is opgebouwd (conceptuele-, vaardigheids-, integrale-, reflectieve leerlijn). De integrale opdracht wordt uitgevoerd in het eerste- en tweede leerjaar. In het eerste leerjaar zijn het opdrachten uit de praktijk, in het tweede leerjaar wordt samengewerkt met de praktijk. In groepen van 5 studenten wordt de opdracht uitgevoerd. Van de opdracht wordt het product en het proces beoordeeld. Het proces werd beoordeeld met een eindverslag (on-action) waarin werd gereflecteerd op de samenwerking, de rol en de taken die een individu op zich had genomen en de persoonlijke ontwikkeling in de opdracht. De innovatie betreft een beoordeling (en interventies) van “on-action” naar “in-action”, dus in plaats van een eindverslag wordt een continu proces beoordeeld dat wordt ondersteund door een digitaal instrument en periodiek groepsgesprekken. De digitale ondersteuning is ontworpen door een externe partij. Ik ben de contactpersoon voor de externe partij.


Vorig jaar heb ik buiten het curriculum samen met een collega een activiteit georganiseerd met het werkveld. In samenwerking is er gezocht met de Gemeente Tilburg,  Sagenn en verschillende  werkgevers om studenten van de opleiding HRM mee te laten denken over de bestrijding van de jeugdwerkeloosheid in Tilburg (zie bijlage: 1). Op basis van het initiatief van vorig jaar maand is er vorige maand een budget gegeneerd voor een project genaamd “jongerenloket” waarin werklozen jongeren worden geholpen door jongeren (studenten van Fontys). Als initiatiefnemer van de dag blijf ik betrokken bij de verdere ontwikkeling van dit initiatief en is er regelmatig contact met het werkveld. In het bijzonder de gemeente en Sagenn (reïntegratiebedrijf).

Nieuwsbrief/Portal 
Studenten Fontys  HRM adviseren over bestrijding jeugdwerkeloosheid
De jeugdwerkeloosheid is in de afgelopen jaren toegenomen. In november 2014 waren er 2.445 jongeren werkeloos in Midden-Brabant en op zoek naar een baan.  In de regio Midden-Brabant is er een scala aan initiatieven gericht op de bestrijding van jeugdwerkloosheid, die nu 9,3 % bedraagt. Het werkveld wil graag in contact komen met leeftijdsgenoten van de jeugdig werkelozen (studenten) en met hun zoeken naar creatieve en verfrissende ideeën . Op initiatief van Fontys HRM is er samenwerking gezocht met de Gemeente Tilburg,  Sagenn en verschillende  werkgevers om studenten van deze opleiding mee te laten denken over jeugdwerkeloosheid.


Uiteindelijk heeft dit idee een concrete invulling gekregen op 6 februari  jl.  Op deze dag werden drie groepen met studenten aan het werk gezet met ieder een eigen case onder begeleiding van de verschillende partijen. De groepen bestonden uit een mix van  eerste tot en met  vierdejaars studenten.
Na het bedenken van een passende oplossing volgde een gezamenlijke lunch, waarbij de verschillende partijen met elkaar van gedachten konden wisselen. Later op de middag vonden de presentaties plaats voor een panel dat bestond uit:  Erik de Ridder (wethouder van Tilburg), Nus Waleson (directeur van Fontys HRM/TP), Edwin Levels (Sagenn), Kees van Kempen (gemeente Tilburg), Peggy Bressers (B-Talented) en Nelleke  de Geus (Mercure Hotel Tilburg). Het was niet alleen de eer waarvoor werd gestreden, maar de winnende groep, mocht ook een heuse prijs in ontvangst nemen.   


Met veel passie en ambitie werd er geknokt door de drie groepen om concrete oplossingen te verkopen aan het panel en de zaal. Voordat de winnaar bekend werd gemaakt vertelde Nus Waleson over de economie van het geluk. Uiteindelijk werd de groep met het idee: ‘Van Bank naar leerbank’ tot winnaar uitgeroepen. De bijzondere prijs die letterlijk bestond uit een prijsbeker op een fornuisje belichaamde de ‘Kijk in de keuken’ die Hotel Mercure de prijswinnaars aanbood.
Studente Elle van den Boogaard (derdejaars), die tot het winnende groepje hoorde, vond  dat ze veel  geleerd had van de externe begeleiders. Daarbij vond ze het bijzonder dat de groepen een mix waren van verschillende studiejaren. “De eerstejaars waren niet gehinderd door voorkennis en de studenten die al verder waren in de opleiding brachten passende kennis en ervaring in”. Elle zou de adviezen  ook  zeker in de praktijk willen uitvoeren.  Wethouder Erik de Ridder onderstreepte , dat de meerwaarde van de dag vooral ligt in het meedenken van jongeren (studenten).  “Zij zijn immers de doelgroep”.  De regio Hart van Brabant wil in samenwerking met  jongeren zelf, sociale partners, onderwijsinstellingen en werkgevers  tot een regionale sluitende aanpak van de jeugdwerkloosheid komen, die leidt tot kwalitatieve en structurele verbetering van de positie van jongeren (red.). Deze dag sluit daar naadloos bij aan. Erik de Ridder nodigde alle betrokken studenten uit  bij de Gemeente Tilburg een kijkje in de keuken te komen nemen.


Ties Sweijen (Fontys HRM), een van de initiatiefnemers van deze dag,  vond het “een mooie kruisbestuiving van verschillende partijen”.  “Daarnaast konden de studenten uit eigen perspectief concrete  oplossingen vinden”. Dit is niet alleen een meerwaarde voor de studie maar ook een meerwaarde  voor de samenleving”. Dit vraagt zeker om een vervolg…….




Wethouder Erik de Ridder met winnende groep




Tijdens werken aan casussen






Lunchmoment




Lunchmoment




Aan de slag met een casus


 


 


 


 


 


 


 


 


 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten